„A hastánc az, amikor a világ a nő csípőjében ringatózik.” 

(egyiptomi közmondás)

 

Show hastánc

A Show Hastánc tulajdonképpen modern hastánc. A Show Hastánc az orientális táncnak egyik verziója, Egyiptomból indult, Amerikán át visszatért Európába. Az alapvető mozdulatok megegyeznek a klasszikussal. A táncot ki lehet egészíteni más mozdulatokkal  hastánc stílusban.

 

Autentikus- és folktáncok:

beledi, shaabi - az egyiptomi hastánc alapstílusai

   raqs sharqi megancé - a "színpadi" hastánc stílusa

   raqs al assaya / saidi - észak-egyiptomi botos tánc

   melaya leff - az alexandriai nők tipikus karaktertánca melaya fátyollal

   zaffa - az egyiptomi esküvői procedúra táncos része

   dobszóló

   khalligy - közel-keleti néptánc

   debke - libanoni, szíriai körtánc

kawleeya iraki néptánc

 

Klasszikus raqs sharqi

A raqs sharki táncosra jellemzőek a színes, a nehéz gyöngyökkel díszített, vagy visszafogottan elegáns, de bravúros szabású ruhaköltemények, amelyeket mi általánosan hastánc kosztümökként ismerünk. Meghatározott zenei repertoár és mozgásvilág tartozik a stílushoz. Zenéire jellemző a nagy létszámú zenekar, az összetéveszthetetlen hangszerelés és a számok meghatározott osztása: intro-kibontakozás-dob-finálé. A raks sharki  a beledi városi folklórtánc csípőmozgásaira épülő, balett elemeket tartalmazó látványos színpadi tánc. Az orientális táncon belüli további stílusoknak mind szintén sajátos dallam és mozdulat világuk van, meghatározott, a stílusra jellemző kosztümökkel.

 

Török oriental:

Török stílus A török hastánc gyökerei ellentétben az arab táncstílusokkal erősen a török Roma kultúrához kapcsolódnak.  Ez tükröződik az előadásmódban, hiszen a raks sarki-hoz viszonyítva a csípő és vállmozgások erőteljesek, a mozdulatok robosztusak, forgások, térváltoztatások jellemzik. Tánc közben gyakori az ujjcin használata. Zenei jellegzetessége egyrészt a takaszim, amire többnyire a talajon végeznek hullámzó mozdulatokat, valamint a chiftetelli, melyet 8/4 -es ütemben lassú és gyors tempóban is játszanak. 

 Törzsi stílus A törzsi stílus amerikai találmány. Közel-keleti, észak-afrikai, indiai stílusok és európai cigánytáncok elemeinek elegye. A stílusban nagy hangsúlyt kap a csoport közösségteremtő szerepe és a csoportos improvizáció, mint előadási forma.  Két fő irányzata van: az egyik az ethnic tribal, azaz a népies, a másik pedig a fusion, azaz fúziós stílus.

 

Folklór Arab országok (fő jellegzetességek)

Beledi: általános egyiptomi folklór- sok vonatkozásban a raqs sharki gyökere- játékos, kacér

Saidi: felső-egyiptomi folklór tánc, eszköze: bot 

Khaliigi: az arab öböl jellegzetes folklór tánca, a repertoárban különös hangsúly van a haj mozdulatokon: hajtánc

Szkandarani: tipikus alexandriai folklór, eszköz: melaya (hatalmas, nehéz, fekete kendő, melynek feladatául a takarást szánták, de az alexandriai lányok ezt kijátszották...) 

Nubiain: Egyiptom legdélebbi részét, és Szudán északi részét nevezik ősidők óta Núbiának. Ez a tánc sok fekete afrikai elemet kever arab ritmusokkal.               

Tanura: arab szó, szoknyát jelent. Azonban kifejezetten férfi tánc, semmilyen vonatkozásban nem kapcsolható a női táncokhoz. Gyökere a szufizmus, dervistánc. A Tanura táncos, mindig férfi, minimum fél órát forog, megállás nélkül, közben a tanura (szoknya) örvénylő forgatagban bontakozik ki az alakja körül.                                 Dabke: libanoni folklór tánc, főleg férfiak táncolják 

 

Törökország (fő jellegzetességek)

Zeybek:  több tucat variációban főként az Égei tenger partvidékén táncolják. A korábbi időkben csak férfitánc, de ma már nők is csatlakoznak hozzájuk.                                

Horon: a Fekete-tenger partvidékén elterjedt férfitánc. Jellemző viselete a fekete ruha ezüst díszítéssel. Az összetartozást szimbolizálva egymás karjába kapaszkodnak.

Halay:  Kelet- Dél-kelet Anatóliában  általában szabad téren táncolják nők és férfiak. A zenészek dudával és dobbal kísérik, a táncsor első és utolsó tagja zsebkendőt lenget a zene ritmusára. Hora: Egész Törökországban elterjedt üdvözlő táncok gyűjtőneve.  9/8-os karsilama (jelentése: fogadtatás) ritmusra táncolják hímzett zsebkendővel integetve. 

Kasik oyunu: jelentése kanalas játék. Főként Konya környékén ismert.  A táncosok mindkét kezükben 2-2 fakanalat ütnek össze ritmusosan.

Kilic Kalkan: jelentése kard- pajzs. Ezt a két fegyvert ütik össze a férfi táncosok zenei kíséret nélkül harci ruhát öltve. Bursza környékének jellegzetes tánca.

 

Eszközök :Fátyol

A fátyol használata nem az ókori bibliai „Hét fátyol tánc"-cal jelent meg a keleti tánckultúrában, hanem a XX. században kezdték használni tánckellékként.  A muszlim elfátyolozás hagyományához nincs köze.A fátyoltáncnak két  típusa alakult ki Egyiptomban és az Egyesült Államokban. Az egyiptomi stílusban a „belépőnél" használják kézzel tartva, forgatva, és még  nyitószám befejezése előtt eldobják.Az amerikai stílusnál a nyitódal alatt a fátylat a ruhába tűrik és ott is hagyják, majd a következő számban kezdik „használni" (pl. test köré tekerés, forgatás, arc alsó felének takarása) és csak a dal végén dobják el.Számos török táncos átvette az egyiptomi stílust annak ellenére, hogy országukban ennek nincs hagyománya.  

Egyéb kiegészítők: 

Eszközök:

hagyományos fátyol

   Ízisz-szárny

   duplafátyol

   ujjcintányér

   legyezőfátyol

   bot, dupla bot

   shamadan

   kard

hétfátyoltánc

 

Fúziók:

Modern fúziók és a nyugati világ színpadi stílusai: 

   tango-oriental

   arab flamenco

   samba-oriental

   indiai-oriental 

   keleti jazz

   talajtánc

 

Samba-hastánc fúzió

Sok tekintetben hasonlít a samba a hastánchoz, sok a közös elem. A brazil bennszülöttek, a portugálok és az afro-karibi térség lakói által kialakított táncstílus.

 

Flamenco-hastánc fúzió

Ez az egyik legelterjedtebb és hazánkban talán a legrégebben jelen lévő fúziós stílus. Nem véletlen, hiszen a kettősséget magát mutatja be!

A flamenco és a hastánc több ponton kapcsolódik egymáshoz. Sokan úgy tartják, hogy a flamenco ősanyja a marokkói berber törzsek táncai közül a houra. Ha láttál már ilyet, tényleg meglepő módon sok a hasonlóság köztük! Emellett a cigány kultúra is összeköti őket, hatott rájuk, tartalmazza mindkét tánc jellegzetességeit.

 

Dobszóló 

Talán a legenergikusabb, legjellemzőbb irányzata a hastáncnak a dobszóló. Mivel a dalok érzelmi vonalát a ritmus teremti meg, ezek a zenék igazán mélyen hatnak ránk.

A dobszólók ritkán mesélnek el történeteket, elsősorban a technikáról szólnak. A kidolgozott mozdulatok tökéletes kivitelezése teljes összhangban a zenével.